Polityka Ochrony Dzieci w "CENTRUM MEDYCZNE MED-PLUS M. GOZDEK M. TARGALSKA SPÓŁKA JAWNA" (wersja dla dzieci)

Polityka Ochrony Dzieci jest dokumentem, który został stworzony po to, by zapewnić, Wam, dzieciom-pacjentom godność i szacunek oraz by chronić Was przed krzywdzeniem. Szczególnie zależy nam żebyście w "CENTRUM MEDYCZNE MED-PLUS M. GOZDEK M. TARGALSKA SPÓŁKA JAWNA" czuli się bezpiecznie i komfortowo.

Pojęcia i definicje:
Żeby łatwiej było zrozumieć niektóre pojęcia, przybliżamy tutaj ich definicje:


Dziecko – każdy, kto nie ukończył 18 lat
Krzywdzenie – zrobienie czegoś chcący lub niechcący przez osobę dorosłą lub inne dziecko, które negatywnie, czyli źle wpływa na Twój rozwój.
Interwencja – inaczej działanie, tutaj oznacza reakcję na objawy krzywdzenia i podjęcie kroków celem zabezpieczenia Dziecka.


Politykę ochrony dzieci podzieliliśmy na siedem części:


I Rozpoznawanie krzywdzenia dziecka

  1. Wszyscy pracownicy Przychodni muszą reagować, gdy Tobie lub innemu dziecku dzieje się krzywda.
  2. Istnieją różne formy krzywdzenia:
    ⦁ Przemoc fizyczna jest wtedy, gdy na przykłada ktoś Cię popycha, uderza, szczypie, kopie lub rzuca w Ciebie przedmiotami.
    ⦁ Przemoc psychiczna to na przykład obrażanie, ośmieszanie, wyzywanie, wyśmiewanie.
    ⦁ Wykorzystanie seksualne to na przykład zmuszanie do oglądania nagich osób, robienie zdjęć lub nagrywanie dzieci bez ubrań, zmuszanie do dotykania miejsc intymnych innych osób.
    ⦁ Zaniedbywanie to na przykład niezapewnienie jedzenia, odpowiedniego ubrania lub środków do mycia, to także pozostawianie dzieci na dworze bez opieki dorosłych, nie wysyłanie dziecka do szkoły lub niechodzenie do lekarza. 
  3. Jeśli doświadczasz jakiejkolwiek z wyżej wymienionych form krzywdzenia ze strony osób dorosłych lub innych dzieci powiedz o tym pielęgniarce lub lekarzowi lub innej osobie z personelu. Wówczas stosownie do zgłoszonej sytuacji zostanie uruchomiona odpowiednia procedura.

II Podjęcie działań

  1. Jeśli coś Cię niepokoi, nie czujesz się bezpiecznie i nam o tym mówisz, podejmujemy wtedy działanie, czyli interwencję. Taka interwencja jest podejmowana także wtedy, gdy sami zauważymy, że coś nie jest dla Ciebie bezpieczne. Chcemy żebyś zawsze czuł się komfortowo i miał szansę się rozwijać.
  2. Czasami możemy wezwać Policję, żeby wspierała nas w działaniu, czasami wypełniamy specjalny dokument i przekazujemy dalej, czasami możemy napisać pismo do Sądu Rodzinnego, by ten wydał odpowiednie zalecenia. Wszystko po to żebyś czuł się bezpieczny.

III Wybór pracowników i szkolenie pracowników

  1. W podmiocie leczniczym pracują różni specjaliści – np. lekarze, pielęgniarki, rejestratorki. Chcemy żebyś wiedział, że każdy z nich musiał przedstawić odpowiednie dokumenty, żeby móc tu pracować. Te dokumenty potwierdzają, że pracownicy wcześniej nie stosowali przemocy.
  2. Żeby wyrównać wiedzę pracowników i nauczyć ich jak powinni się zachowywać w różnych sytuacjach prowadzimy szkolenia. Podczas szkoleń omawiamy, co może niepokoić w kontaktach z osobami dorosłymi lub Twoimi rówieśnikami, co należy wtedy zrobić, komu to zgłosić.

IV Kodeks bezpiecznych relacji

  1. Dla Twojego komfortu spisaliśmy kilka zasad, które zobowiązaliśmy się przestrzegać jako pracownicy podmiotu medycznego.
  2. Napisaliśmy tam, w jaki sposób Cię traktować z szacunkiem i zapewniać Ci bezpieczeństwo. Napisaliśmy też czego nie wolno robić – np. krzyczeć, obrażać, popychać. Te zasady nazywają się kodeksem bezpiecznych relacji.
  3. Kodeks jest wywieszony na korytarzu w poczekalni i dostępny na naszej stronie internetowej. Zawsze możesz go przeczytać, jeśli zauważyłbyś/zauważyłabyś, ze ktoś łamie zapisy kodeksu powiedz nam o tym.

V Bezpieczne korzystanie z Internetu i urządzeń elektronicznych

  1. Oczekując na świadczenie zdrowotne nie masz możliwości skorzystania z bezpłatnej sieci wi-fi administrowanej przez "CENTRUM MEDYCZNE MED-PLUS M. GOZDEK M. TARGALSKA SPÓŁKA JAWNA"
  2. Masz prawo korzystać z własnych urządzeń typu telefon, smartphone, tablet, laptop. Pamiętaj, żeby nie robić tego zbyt często i nie przeszkadzać innym, np. słuchając zbyt głośno filmu lub muzyki.
  3. Jeśli będziesz podczas pobytu tutaj oglądał niebezpieczne strony na swoim telefonie, pracownicy będą chcieli porozmawiać o tym z Twoimi rodzicami lub opiekunami.
  4. Nikt nie może Cię nagrywać bez Twojej zgody, Ty także nie nagrywaj, bez czyjejś zgody. Czasami może się zdarzyć, że ktoś chce zrobić Ci zdjęcie lub nagrać – zawsze w takiej sytuacji możesz się nie zgodzić.

VI Ocenianie Polityki Ochrony Dzieci

Co najmniej raz w roku pracownicy przeglądają wszystkie dokumenty, w tym tę Politykę i Kodeks Bezpiecznych Relacji. Jeśli zauważymy potrzebę zmian, musimy ją wprowadzić.

VII Ogłoszenie i udostępnianie Polityki

  1. Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie następuje w taki sposób żeby zagwarantować, że każdy pracownik "CENTRUM MEDYCZNE MED-PLUS M. GOZDEK M. TARGALSKA SPÓŁKA JAWNA" miał szansę przeczytać i wracać do tego dokumentu zawsze, gdy będzie taka potrzeba.
  3. Standardy ochrony udostępnione są również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.